KURS ZARZĄDZANIE
NARZĘDZIA PRACY
MENADŻERA
KONTEKST PRACY MENADŻERA / KIEROWNIKA
- Firma / Zespół – System Naczyń Połączonych.
- Czynniki efektywnego działania i współpracy zespołu. Wyznaczanie celów i planowanie zadań w oparciu o priorytety własne i firmy.
- Budowanie i rozwijanie współodpowiedzialności za realizację celów Zespołu / Działu / Projektu / Firmy.
- Narzędzia komunikacyjne. Komunikacja zorientowana na rezultaty jakie chcemy osiągać.
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami. Reakcja na trudne sytuacje – Koło wpływu – Koło troski.
- Efektywność menadżera – funkcje i zadania a kierowanie zespołem.
DELEGOWANIE CELÓW / DELEGOWANIE UPRAWNIEŃ
- Zanim delegujesz zadanie – dobrze je zaplanuj. Planowanie i organizowanie w skali: roku / kwartału / miesiąca / tygodnia / dnia pracy.
- Istota i znaczenie delegowania celów i zadań. Zasady skutecznego delegowania zadań.
- Sposoby motywacyjnego delegowania zadań. Angażowanie pracownika w proces wyznaczania celów.
- Schemat rozmowy delegującej – komunikat przekazany w jasny i zrozumiały sposób.
- Delegowania zadań – na stałe lub tymczasowo, z powierzeniem obowiązków i odpowiednich uprawnień danej osobie.
- Odpowiednia osoba do danego zadania. Kryteria wyboru zadań do delegowania i osób, którym je delegujemy. Ustalanie priorytetów. Indywidualny wybór priorytetów do danego pracownika.
ROZLICZANIE ZADAŃ MONITOROWANIE OCENA WYKONANEGO ZADANIA
- Sposoby monitorowania, egzekwowania powierzonych zadań i celów.
- Aspekty rozliczania z zadań: stopień i jakość wykonania zadania oraz przyrost kompetencji.
- Jakość wykonanego zadania, zgodność z zasadami SMART.
- Czego nauczył się pracownik podczas wykonywania zadania?
- Procedura rozliczania pracowników z delegowanych celów i zadań. Bieżące / cząstkowe rozliczanie z pracy.
- Szanse i zagrożenia w stosowaniu monitorowania, egzekwowania, rozliczania zadań.
- Kryteria pomiaru efektywności realizacji celów. Prowadzenie na bieżąco monitoringu wyników pracy, identyfikowanie problemów i zamiana trudności / barier w cele.
- Warsztatowe ćwiczenie umiejętności w grupach 3-osobowych – rozliczenie z powierzonego zadania zorientowane na rozwój.
INFORMACJA ZWROTNA MOTYWATOR CZY ANTYMOTYWATOR?
- Komunikacja do pracowników – informacja zwrotna jako narzędzie wspierające efektywną komunikację.
- Rożne formy udzielania feedbacku – sposoby przekazywania pozytywnej i negatywnej oceny, aby motywowała do coraz lepszej pracy i rozwoju, efektywności pracy. „Cokolwiek sprawdziłeś, udziel feedbacku” w taki sposób, aby informacja była motywująca i rozwojowa.
- Chwalenie i nagana jako narzędzie pracy Lidera.
- Trudne rozmowy z pracownikami – przygotowanie się na płaszczyźnie merytorycznej i emocjonalnej.
- Matryca zbierania informacji, przyczyn problemu – 5 x Why?
- Zaufanie i otwarta komunikacja jako podstawa przepływu informacji.
KONTROLA EGEZEKWOWANIE KORYGOWANIE DZIAŁAŃ
- Przełożenie planów na organizację pracy zespołu i poszczególnych pracowników.
- Kontrolowanie postępu prac i wpływanie na poziom zaangażowania.
- Egzekwowanie i korygowanie działań.
- Rozmowa korygująca.
- Angażowanie pracowników w proces wyznaczania zadań / celów.
- Jak wyznaczać poziom trudności zadania w zależności od specyfiki działu i poziomu dojrzałości pracownika?
- Jak sprawić, aby „oporni” pracownicy poczuli się odpowiedzialni za swoje zadania?
SPOTKANIA Z ZESPOŁEM
- Przygotowanie Menedżera do spotkania. Po co Menedżerowie organizują spotkania?
- Funkcja spotkania – informacyjna, decyzyjna, rozwiązywanie problemów.
- Specyfika prowadzenie spotkań zdalnych – wskazówki.
- Cele i zadania spotkań zespołu. Zasady przygotowania się do spotkania: cel spotkania i jego efekty.
- Planowanie i organizacja spotkań zespołu. Logistyka i harmonogram spotkania.
- Definiowanie informacji niezbędnych uczestnikom przed i w trakcie spotkania.
- Zasady prowadzenia i zachowania menedżera. Kontrakt merytoryczny spotkania. Jak rozpoczynać spotkanie, aby zamodelować jego sprawny i rzeczowy przebieg?
- Scenariusz efektywnego spotkania zespołu.
INFORMACJA ZWROTNA
- Komunikacja do pracowników – informacja zwrotna jako narzędzie wspierające efektywną komunikację.
- Zaufanie i otwarta komunikacja jako podstawa przepływu informacji.
- Rożne formy udzielania feedbacku – sposoby przekazywania pozytywnej i negatywnej oceny, aby motywowała do coraz lepszej pracy i rozwoju, efektywności pracy. „Cokolwiek sprawdziłeś, udziel feedbacku” w taki sposób, aby informacja była motywująca i rozwojowa.
- Chwalenie i nagana jako narzędzie pracy Lidera.
- Matryca zbierania informacji, przyczyn problemu – 5 x Why?
EFEKTYWNOŚĆ ZESPOŁOWA DYSFUNKCJE PRACY ZESPOŁOWEJ
- Firma – Zespół – System Naczyń Połączonych.
- Kooperacja – Współpraca – Konkurowanie – jaki ma wpływ na moje zachowania i innych osób, podejmowanie decyzji, wdrażane działania na różnych poziomach organizacyjnych – konsekwencje na poziomie firmy / zespołu.
- V Dysfunkcji Pracy Zespołowej P. Lencioni. Budowanie synergii w zespole.
- Zaufanie i otwarta komunikacja jako podstawa przepływu informacji.
- Czynniki efektywnego działania i współpracy zespołu. Wyznaczanie celów i planowanie zadań w oparciu o priorytety własne i firmy.
- Rozwijanie płaszczyzny zaangażowania i odpowiedzialności.
- Angażowanie pracowników w proces wyznaczania zadań / celów.
- Jak wyznaczać poziom trudności zadania w zależności od specyfiki działu i poziomu dojrzałości pracownika?
ZDALNE ZARZĄDZANIE
- Zarządzanie zdalne: wiedza / umiejętności / postawa.
- Jak zorganizować przepływ informacji zwrotnej w pracy zdalnej.
- Motywowanie pracowników w warunkach pracy zdalnej.